Mik azok do-follow és no-follow linkek?
A keresőoptimalizálás egyik alappillére a link építés (link building), melynek célja, hogy minél több és relevánsabb hivatkozás mutasson weboldalunkra. A Google szerint a weboldalakra mutató külső linkek száma és minősége a három legfontosabb rangsorolási szempont között van jelenleg is.
Linképítés szempontjából kétféle kategóriába sorolhatjuk a hivatkozásokat:
- do-follow linkek
- no-follow linkek
A kettő közötti különbség leginkább úgy foglalható össze, hogy mit üzennek a hivatkozott tartalomról a keresőmotoroknak.
Do-follow linkek
A do-follow linkek azt jelzik a keresőmotoroknak, hogy az adott hivatkozás értékes, releváns és nem bánjuk, ha segítenek a hivatkozott oldalnak a magasabb találati rangsorolásban.
A dofollow megnevezés leginkább SEO-s szakmai körökben használatos kifejezés. Alaphelyzetben minden manuálisan elhelyezett hivatkozást dofollow-ként kezel a Google, tehát ilyen jellemzőt vagy attribútumot nem tudunk megadni. Ezek lényegében azok a linkek, amiket követnek a keresőrobotok és befolyásuk lehet a hivatkozott a weboldalak értékére.
No-follow linkek
A no-follow linkek azt kommunikálják a keresőrobotoknak, hogy ne kövessék az adott linket, tehát ezek a hivatkozások közvetlenül nem segítik a linkelt oldalak rangsorolását. Jellemzően felhasználók által előállított tartalmak (UGC), fizetett hirdetések, illetve az affiliate linkek esetén használják.
Amennyiben azt szeretnék, hogy a Google ne kövesse az általunk elhelyezett hivatkozást a következőképpen adhatjuk meg a no-follow attribútumot a hivatkozások beillesztésekor:
<a href=”https://hirdetoweboldala.hu” rel=”nofollow”>Ez egy no-follow link</a>
Mikor használjunk no-follow linkeket?
- Ha nem szeretnénk erősíteni a hivatkozott oldalt
- Fizetett linkek esetén
- Ha olyan oldalra hivatkozunk, amik a keresők számára nem láthatóak
A Google két irányelvet adott meg a no-follow linkekkel kapcsolatban. Az első, hogy fizetett hirdetéseknél mindenképp no-follow hivatkozásokat használjunk, különben manipulációnak minősíti a linkeket és büntetésben részesíti az oldalunkat. A másik javaslat szerint amikor egy külső forrásra hivatkozunk, akkor minden esetben do-follow azaz, hagyományos linkeket használjunk, még akkor is ha esetleg valamelyik versenytársunk oldalára kell hivatkoznunk.
A Google saját bevallása szerint nem veszi figyelembe a no-follow linkeket rangsorolási tényezőként, közvetetten mégis segíthet minket a kedvezőbb pozíciók elérésében. Érdemes lehet no-follow hivatkozásokat is használni csak azért, hogy természetesebbnek hasson a linkhálózatunk, így nem kell tartanunk attól, hogy a Google manipuláció miatt rontja a helyezésünket.